Ohlednutí za ročníkem 2016
K pramenům zdraví / IPMT 2016
Modul 2: Děti hledají pravdu
Mezioborová konference zdravotnických a pomáhajících profesí
6.–13. srpna 2016 | Český Krumlov
Téma ročníku 2016
Nově narozené dítě je malý zázrak – a my se chceme v letošním ročníku konference K pramenům zdraví věnovat jeho dalšímu vývoji, jeho cestě od kojence až do věku devíti let. Mladí rodiče, pediatři, učitelé a terapeuti stojí ve vztahu k dítěti před řadou nesnadných otázek: Jak by mělo vypadat zdravé dětství a jak je můžeme uskutečnit v rámci života, jaký vedeme v 21. století? Jak dosáhnout toho, aby byl každodenní život nesen skutečným rytmem, v kojení a výživě, spánku a bdění, starostlivé pozornosti a respektujícím uvolnění? Pak tu máme hojně diskutované medicínské otázky: Jak smysluplně zacházet s dětskými nemocemi, s horečkou a s očkováním? Proč jsou první tři roky života dítěte tak zásadní pro celý jeho další život? A kdy je dítě zralé, aby šlo do školy? Co se skrývá za výměnou zubů v 7. roce života? Jak má být vystavěno školní vzdělávání, aby vzdělávací procesy byly zároveň procesy ozdravnými? Co vlastně potřebuje dítě od dospělých? Jakou roli hraje v jeho vývoji sepětí s přírodou a jaký význam mají pro jeho duši smysluplné příběhy, pohádky a mýty? Abychom lépe porozuměli dětství, budeme se zabývat samotnou záhadou života: Co je vlastně život? Jak souvisí s vývojovými kroky vzpřímení, řeči a myšlení? Takto budeme provázet vývoj dítěte až k 9. roku života, který představuje významný přelom v lidské biografii – tzv. „překročení Rubikonu“. Dítě nyní začíná pociťovat svoji individualitu a obrací se ke světu novým způsobem. — Děti žijí přirozeně pravdivě a od svého okolí potřebují a očekávají pravdivost. Jak dosáhneme jako dospělí toho, abychom byli pravdiví, a jak se tento požadavek promítá do utváření rodiny, do pediatrie a do pedagogiky?
Zveme Vás tímto na týdenní vzdělávací konferenci Děti hledají pravdu. Výše nastíněná témata budeme společně studovat z perspektivy antroposofické antropologie, medicíny a pedagogiky formou přednášek, specializovaných a interdisciplinárních seminářů a pracovních skupin, eurytmických cvičení, cvičení na rozvoj pozorovacích a diagnostických schopností a při práci s filosofickým textem.
Cílová skupina: Pomáhající profese – především lékaři, farmaceuti, terapeuti, zdravotní sestry a další pracovníci ve zdravotnictví; učitelé a vychovatelé; psychologové, psychoterapeuti, kněží, sociální pracovníci, pečovatelé a studenti všech těchto a příbuzných oborů.
Lektoři a jejich témata / pracovní skupiny
Hana Giteva:
Eurytmie: Chůze, řeč a myšlení
Johannes Weinzirl:
Úvod do práce dopoledních skupin: 1) Goetheanistická cvičení | 2) Práce s textem – R. Steiner: „O důvěře, kterou můžeme mít k myšlení, a o povaze myslící duše. O meditaci.“
Lara Wolf, David Martin:
1) Antroposofická pediatrie: Kojenci a malé děti do 6 let
2) Antroposofická pediatrie: Dítě ve školním věku – od 6 do 9 let
Tomáš Zdražil, Christine Saahs, Claus Haupt:
Školní zralost a výměna zubů z pohledu pedagoga, školního lékaře a stomatologa
Anita Pedersen:
Výživa dítěte z hlediska antroposofické léčebné pedagogiky
Ueli Seiler-Hugova:
Význam vztahů s dospělými a role přírody, pohádek a mýtů v utváření zdravého spojení dítěte se světem
Nina Taplick:
Arteterapie v dětském věku
Tomáš Zdražil, Michaela Glöckler, Tomáš Boněk:
Vývoj dítěte z pohledu pedagoga, lékaře a kněze
Claus Haupt:
Poruchy zubů a jejich postavení – jak může pomoci antroposofie
Tomáš Adamec, Johannes Weinzirl:
Úvod do antroposofie a antroposofické medicíny
Michaela Glöckler / Tomáš Boněk:
Děti hledají pravdu – Spiritualita ve výchově a v péči o dítě
Paralelní seminář: Antroposofické veterinární lékařství
Markus Steiner:
Pulzní diagnostika u zvířat a u člověka
Zpětný pohled na týden 6.–13. 8. 2016
od Ewy Gardzielewské
(Upozorňujeme čtenáře, kteří se konference neúčastnili, že většinu z níže napsaného nebudou moci skutečně ocenit…)
Pátek 12. srpna | Proměňujeme se spolu s rostlinou v koloběhu roku – Hankou krásně představeno v eurytmii – a sbíráme plody společné práce. Největší a nejcennější plod je PRAVDA. Celý týden jsme ji hledali a nyní se objevuje před námi, pod námi, skrze nás… Neboť pravda zní: Světová bytost Járy Cimrmana myslí v nás.
Čtvrtek 11. srpna | Se sluncem vykvétáme do rána. U květiny na jevišti je tomu naopak. Naše duše se však mocně pozvedají nad vše pomíjivé a do zahrádky naší duše zaséváme semínka nepomíjivých světových myšlenek. Učíme se, že nejlépe se děti vychovávají v pravdivosti, pokud je obklopíme pravdivým okolím. — Bohužel nás ve čtvrtek předčasně opouští první lektor. Claus Haupt po sobě zanechal zubní mezeru v dosud celistvém lektorském chrupu…
Středa 10. srpna | Konečně volné dopoledne! V našem volném čase se účastníme obřadu posvěcení člověka, v 9:45 odcházíme na komentovanou prohlídku do kláštera, v 11:45 začíná ve škole prezentace antroposofických iniciativ. Souběžně probíhá schůzka zvěrolékařů a přátel zvířat… Důkladně naplněný volnočasový program… Večer se Hana a Johannes opozdí, abychom na jevišti mohli obdivovat budoucí moderátorku českého IPMT. Velký potlesk pro Jasnu.
Úterý 9. srpna | Proměňujeme se. Utváříme stonek, rozpínáme se, členíme se a zašpičaťujeme se… v děšti. Při večerním zpětném pohledu nám jsou představeni dva noví lektoři. David Martin alias Martin Davis a obzvláště lektorka, kterou nikdo neočekával: Lara Croft. Poznáváme naše antisociální pudy a pokoušíme se je spirituálně vychovat.
Pondělí 8. srpna | Přes den svítí slunce a večer září hvězdy. Tento týden bohužel naposledy. Ale díky Uelimu Seiler-Hugova nyní víme, po jakých drahách hvězdy obíhají. Tak jako hvězdy, tak i ideály září na nebeské klenbě našeho života a ukazují našim duševním bárkám cestu v bouřích pocitové života. Pravda – láska – svoboda. Co je pro mě podstatné? S čím se chci identifikovat?
Neděle 7. srpna | Neděle je plná z-klamání. Ráno při eurytmii zpozorujeme, že ještě neumíme chodit, při práci s textem vidíme, že ničemu nerozumíme a oběd bloudí někde na cestě do školy. My se ale učíme: Zklamání je dobré! Vyvádí nás z klamu, tedy přivádí blíže k pravdě, a podněcuje náš vývoj.
Sobota 6. srpna | IPMT dosáhlo věku sedmi let a tím i školní zralosti. Nová škola, nové tváře (ale také mnoho již známých – s těmi se známe ještě ze školky). Společně chceme hledat pravdu. Nebo že by ty pravdy byly čtyři? Dva důležité poznatky už dnes však máme: Waldorfská škola je zdravá a hudba spojuje. Neboť jak během jedinečného koncertu tak i během společného zpívání v průběhu týdne hovoří „němí“ Němci a „slovem obdaření“ Slované stejnou řečí.